" Ha mégis hazajövök, az a becsület és a közönség miatt van."

2015.02.23 10:29

Szeretet morzsák:

-" Én munkám során dolgoztam vele együtt az operában, Interkoncertnél, mindig nagyon udvarias kedves ember volt,a családját, gyerekeit imádta, emlékszem még a 80-as évek első felében híre ment, hogy a Kultúrpalota búféjében banánt árulnak.a hóesésben lejött a belvárosba, hogy a kislányának banánt vigyen.Bocsánat, nem szakmai emlék, csak személyes, de erre nagyon emlékszem..." ( Kassai Szilvia )

-" Polgár Lászlót én is nagyra tartom. Volt vele egy énekórám, amit egy esti próba után, elég későn tartott. És ott voltam A kékszakállú herceg vára premierjén Miskolcon, amikor Wiedemann Bernedettel énekelt. Alföldi Róbert szerintem zseniális rendezésében... " ( Bene Koppány )

-" Nekem a Tristan utolsó Budapesten játszott előadása jut eszembe, abból, amit még Szimonov tanított be.( Molnár, Misura, Polgár, Kovács Pál, Ercse énekelt )Február volt talán, influenzás időszak. Egy kórista ismerősöm vitt be a házba, és azt mondta, nem tudja mi lesz, a fél társulat beteg, Polgár most jött haza Zürichnől, zavarja az énekesek betegsége, ráadásul a szerepet is régen énekelte, nem biztos magában.
Aztán az előadás elkezdődött, az első felvonás után talán Kurwenal cserélődött le, aztán Brangane, de a három főszereplő fenségesen énekelt. Feledhetetlen este volt, alig engedtük haza azokat, akik megmaradtak a végére.
Aztán, mit is mondhatnék még a számtalan élmény közül? Meglepőt?
Amikor Wagner est volt a Zeneakadémián, és azon tanakodtunk, hogy az énekeseket Fischer Iván bebújtatta a karzat alá - hát onnan hogy jön ki a hangjuk. Polgár fergeteges Hundingot énekelt.
Volt egy - operakezdő - barátom, aki csak CD-ről ismerte. Elvittem egy Kékszakállúra a MÜPÁ-ba, Fischer Iván vezényelte az MRT Szimfonikusokat.
Káprázatos volt!. A " LÁsd ez az én birodalmam " után odasúgta a barátom: Nem is sejtetem, hogy ekkora a hang! "
Bizony, rendkívüli hang volt! És nem csak a hang volumene! Hanem a kedvessége, a bársonyossága, nemessége.
Míg élek nem felejtem el!" (fórum  bejegyzés)

-" A deeply sad day. We have lost a wonderful artist,colleague and cherished friend. May Laszlo indeed rest in the peace of the gifted. My life is richer having stood beside your glorious generous singing being so many times all these years...you will be profoundly missed." ( Thomas Hampson 2010)

-" Én élőben csak egyszer láthattam, Gremint énekelt, elképszető nyugalmat árasztott. Csodás volt! Levetette a közönséget a lábáról e kis szerep szép áriájával is." ( fórum bejegyzés)

-" Személyes emlék: 1976 ősze, Bazilika, Mozart Requiem. Én, mint a Bazilika egyik kis kóristája, aki még sohasem hallottam róla, de a régebbi tagok örömmel és izgatott várakozással suttogták, hogy sikerült beszervezni, újra Polgár László lesz a basszus szólista. És aztán felcsendült a Tuba mirum, betöltve nemcsak a Bazilika roppant terét, hanem a szívemet is. Most is hallom..."(fórum bejegyzés )

 

-" Álltunk a Ferenciek terén a hetesre várva, a tömegben ő is (nem volt nehéz észrevenni) - tömegközlekedéssel járt. Amikor felszállt, egy Frau Stöhr, egy igazi hárpia ráordít: csoda, hogy fel nem lök már... Polgár arcán csendes fájdalom, mely inkább a hangerőnek, mint a belbecsnek szólt. A lépcsőn éppen egymáshoz préselődtünk, mondom neki: ilyen helyzetekben azt morzsolgatom, "Hozzá leszállt egy áldott éjszakán..." - szomorúan rám néz: igen, talán az ilyenkor a legjobb... " ( fórum bejegyzés )

-" Pár évvel ezelőtt Salzburgban járván, Mozart szülőházában, fent az emeleten a 'moziteremben' a kivetítőn Ő énekelt a Varázsfuvolából. Ott, akkor a múzeumi sokaság internacionalizmusában egyszerűen jó volt állni, hallgatni Polgár Lászlót, és jó volt némán, szépen csendben, büszkén magyarnak lenni." ( fórum bejegyzés )

-" Egy pillanatra reméltem hogy rosszul látok,de sajnos nem,valóban elment a nagy operaénekes,jó ember,nagyon szerettem.Kedvencem volt a Don Giovanniban Cecilia Bartollival Zürich-ben,dvd-n meg lehet nézni,fantasztikus volt.

Schubert: Téli utazás a Zeneakadémián,és nem tudtam elmenni rá.most már örökké bánhatom.nagyon nagyon szomorú vagyok,kedvencem volt,remélem látja fentről hogy mennyien szerették,és szeretni fogják örökké." ( fórum bejegyzés )

www.kulturabend.ch/MiniGal/?dir=2009_11_14%3Cbr%3EL%C3%A1szl%C3%B3+Polg%C3%A1r

 

Elérhetőség

Polgár László emlékoldal